راه اندازی نرم افزار دریافت عوارض آنلاین در
پایانه برون شهری
حوزه اثرگذاری: #درآمدپایدار #هوشمندسازی
انگیزه: اتلاف منابع درآمدی
سازمان در تنظیم و محاسبه دستی عوارض شرکتهای حمل و نقل برونشهری
توضیحات: با توجه به پیگیریهای
صورت گرفته در دوره مدیریت فعلی پرداخت عوارض 5% که با سیستم سنتی (به صورت برگههای صورت وضیعت دستی و
محاسبات دستی) در پایانه انجام میشد به صورت کاملاً آنلاین محاسبه و پرداخت در
دستگاه POS انجام میگیرد. مزیت این
سیستم علاوه بر پرداخت بهروز و عدم انباشته شدن عوارض، ایجاد بانک اطلاعاتی قابل
گزارشگیری و بایگانی مناسب و در دسترس بودن گزارشات مربوط به هر بازه دریافت
عوارض است.
ساماندهی قراردادهای غرفه
های پایانه
حوزه اثرگذاری: #اقتصاد مقاومتی #افزایش بهره وری
انگیزه: تعداد زیاد غرفه ها
با زمانبندی و شرایط متفاوت در قرارداد
توضیحات: به منظور دریافت
اجاره بهای غرفه های پایانه و همچنین ایجاد نظم در محیط پایانه، ساماندهی غرفه ها
انجام پذیرفت. تعداد غرفه های در اختیار در محیط پایانه، به شرح ذیل می باشد:
تعداد غرفه
های حمل و نقلی: 34 عدد ، تعداد غرفه های غیر حمل و نقلی: 12 عدد ، تعداد غرفه های
در اختیار معاونت حمل و نقل و عمران و پایانه : 17 عدد و همچنین پارکینگ و کارواش. در سال 1397 مجموعا
8024 میلیون ریال از غرفههای پایانه درآمد کسب شد که ضمن تحقق 134 درصد بودجه
سالیانه، به نسبت سال قبل 39 درصد رشد را نشان می دهد.
افزایش درآمد تحقق
یافته سازمان
حوزه اثرگذاری: #اقتصاد مقاومتی
انگیزه: کمبود
درآمد و عدم کفاف هزینهها
توضیحات: در سالهای ماضی
بدلیل عدم تمرکز بر روی امکان کسب درآمد از کدهای اعتباری سازمان، متأسفانه سازمان
مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت نتوانسته بود درصد قابل توجهی از بودجه
پیشبینی شده خود را محقق سازد. در سال جاری با تمرکز بر امور مالی و استفاده
بهینه از کارشناسان این حوزه، تدقیق بودجه و فعالیتهای هدفمند برای کسب درآمد
حداکثری از ردیفهای اعتباری در دستور کار کارشناسان سازمان قرار گرفت. در سایه
این اقدامات در سال جاری با کسب بیش از 101 میلیارد ریال درآمد در نه ماهه اول سال
97 بخش مهمی از 145 میلیارد ریال پیشبینی شده در بودجه محقق شد که حدود 70 درصد
بودجه را شامل می شود. همچنین با مقایسه آمار سال جاری با سال قبل، اعداد و ارقام
حاکی از افزایش 61 درصدی درآمد به نسبت مدت مشابه سال قبل است که به نوبه خود جهشی
عظیم در میزان درآمد کسب شده سازمان بهشمار میرود. جدول زیر نمایانگر شاخص های
عمده مالی سازمان در حوزه درآمد است.
تعدیل 71 نفر پرسنل
مازاد
حوزه اثرگذاری: #اقتصاد مقاومتی #افزایش بهره وری
انگیزه: افزایش
بهره وری و مدیریت بهینه نیروی انسانی
توضیحات: مدیریت
درآمد و بهرهوری نیروی انسانی یکی از مهمترین وظایف هر سازمان میباشد. استفاده
بهینه از نیروها در کنار چابک سازی سازمان، میتواند کلید راهبرد توسعه هر سازمان
در حوزه منابع انسانی باشد. توسعه نامتوازن نیروی انسانی و جذب بیضابطه و بیرویه
نیروی انسانی در سالهای قبل، برخی قسمتها را با فربگی و سکون مواجه کرده بود. در
سال جاری با بررسی عملکرد قسمتهای مختلف و میزان بهرهوری در مقایسه با هزینه
نیروی انسانی، نتایج مهمی بدست آمد که مبنای تعیین استراتژی در حوزه جابجایی و
تعدیل نیروی انسانی قرار گرفت. اگرچه هرگونه جابجایی و تعدیل در سازمانهایی نظیر
شهرداری عموماً با مخالفت و مقاومت شدید روبرو میشود.
در همین زمینه و با همین ایده، با جابجایی 71 نفر از نیروهای حجمی، رسمی
و یا قراردادی سازمان و انتقال آنان به قسمتهای دیگر شهرداری ، ماهیانه بیش از
2602 میلیون ریال صرفهجویی در هزینههای سازمان صورت گرفت.
دریافت یارانه بلیت
حوزه اثرگذاری: #اقتصاد مقاومتی
انگیزه: افزایش
توان خدمات رسانی به مردم
توضیحات: سالیانه شهرداریهای
کشور بابت تأمین بخشی از هزینههای جابجایی مردم از طریق حمل و نقل عمومی، یارانهای
دریافت میکنند که بتواند بخشی از هزینههای نگهداری ناوگان و پرسنلی خطوط را پوشش
دهد. گرچه این میزان بهتنهایی فقط جوابگوی بخش کوچکی از نیازهای فزاینده درآمدی
سازمان است اما دریافت آن میتواند باعث بروز تغییرات مثبت در کیفیت خدماتدهی به
مردم شود که امروزه به دلایل اقتصادی گرایش بیشتری به حمل و نقل عمومی پیدا کردهاند.
پس از گذشت چندین سال از دریافت آخرین مرحله یارانه دولتی بلیت، در سال 97 با
رایزنی و پیگیری فراوان سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت، با
مساعدت سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، مبلغ یک میلیارد و هفتصد میلیون ریال
به سازمان رشت اختصاص پیدا کرد. تحقق این مهم بعد از گذشت سه سال، میتواند به
جبران کمبودهای ناشی از افزایش نرخها کمک بسیاری نماید.
ساماندهی نرخ
تاکسیرانی
حوزه اثرگذاری: #اقتصاد شهری
انگیزه: افزایش
درآمد رانندگان تاکسی و عدم اعمال افزایش نرخ در دو سال گذشته
توضیحات: هرساله با افزایش
هزینههای عمومی و بالتبع افزایش هزینههای مربوط به نگهداری و تعمیرات خودروها،
رانندگان تاکسی که درآمد ماهیانه آنها تحتالشعاع هزینههای عمومی خودرو قرار
دارد، خواستار افزایش نرخ کرایهها هستند. در حالی که این افزایش نرخ باید پس
از پیشنهاد سازمان به تأیید شورای شهر و
فرمانداری نیز برسد. به دلایل مختلف در سال 96 این افزایش نرخ برای کرایههای خطوط
مختلف تاکسی در شهر رشت اتفاق نیفتاد و این قشر زحمتکش با وجود تورم و افزایش
هزینهها همچنان با نرخهای مصوب سال 95 به امر خدماترسانی به مردم پرداختند. این
امر اگر چه با بزرگواری رانندگان تاکسی باعث بروز هیچ گونه اخلالی در امر جابجایی
مسافرین نشد، اما با نارضایتی شدید رانندگان تاکسی شهر رشت همراه بود. در سالهای
97 و 98 با تلاش و رایزنی سازمان مدیریت
حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت، نرخ کرایه تاکسی در شهر رشت به میزان متوسط
بیست درصد افزایش پیدا کرد که در نوع خود در کشور بینظیر است.