نوسازی ناوگان اتوبوسرانی
حوزه اثرگذاری: #حمل و نقل عمومی
#کاهش مصرف سوخت #افزایش
ایمنی
انگیزه: کاهش تعداد اتوبوسهای فعال به 5 دستگاه در تابستان 95
توضیحات: با توجه به کاهش قابل
توجه اتوبوسهای فعال در سطح شهر در ابتدا تعداد 20 دستگاه اتوبوس در سال 95 و سپس
15 دستگاه در سال 96 از محل اعتبارات داخلی شهرداری به ناوگان شهری افزوده شد.
همچنین در طول این مدت در همکاری فعال با سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و
اتحادیه اتوبوسرانیهای شهری کشور، شهر رشت در لیست شهرهای دریافتکننده تسهیلات 4
درصدی پستبانک جهت خرید 20 دستگاه اتوبوس دیگر قرار گرفت. در حال حاضر به غیر از
20 اتوبوس جدید خریداریشده، تعداد 50 دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال می باشند.
بازسازی ناوگان اتوبوسرانی
حوزه اثرگذاری: #اتوبوس رانی #حمل و نقل عمومی #کاهش مصرف سوخت #محیط زیست
انگیزه: کاهش تعداد اتوبوسهای فعال به 5 عدد در
تابستان 95
توضیحات: با توجه به غیرفعال
شدن تعداد قابل توجهی از اتوبوسهای سازمان در سنوات گذشته و کاهش چشمگیر تعداد
ناوگان اتوبوس فعال، بازسازی ناوگان متوقفی نیز در دستور کار قرار گرفت. در این
راستا و در همکاری فعال با سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، تفاهمنامه
بازسازی ناوگان با استفاده از اعتبارات دولتی در ماههای انتهایی سال 95 بین
شهرداری رشت و آن سازمان محترم منعقد شد و بر طبق آن، تعداد 102 دستگاه اتوبوس
متوقف که برخی از آنها عمری بیش از 20 سال داشتند به مرکز بازسازی واقع در شهر
قزوین منتقل گردیدند. هرچند به دلیل عدم تأمین اعتبار طرح فوق متوقف ماند.
در طول این
مدت و از محل اعتبارات داخلی شهرداری رشت، تاکنون 10 دستگاه اتوبوس بازسازی و به
چرخه بهرهبرداری بازگردانده شده است. همچنین مذاکراتی در راستای بازسازی ناوگان
در قزوین جهت بازسازی بخشی از ناوگان از طریق تهاتر بخش دیگر و یا ورود بخش خصوصی
جهت بازسازی و بهرهبرداری ناوگان در دست انجام است.
تجهیز ورودی پایانه گیل به سیستم دوربین پلاک خوان
حوزه اثرگذاری: #درآمدپایدار #هوشمندسازی
انگیزه: خودکارسازی و تسریع
تردد خودروها در ورود به پارکینگ پایانه
توضیحات: با توجه به اینکه ورود خودروهای سواری با
دریافت رسیدهای چاپی انجام میگردد، در دوره مدیریت فعلی تصمیم به استفاده از
دوربینهای پلاک خوان و نصب آن در ورودی پایانه شده که ورود خودروها توسط این
دوربینها ثبت و رسید مربوطه صادر شده و به خودروی مربوطه تحویل میگردد. قابل ذکر
است که یک دوربین با نرمافزار مربوطه، کانکس و راهبند ورودی و خروجی با اعتبار 200،000،000 ریال در این
قسمت بهکارگرفته شده است.
انعقاد تفاهم نامه با هیأت دوچرخه سواری
حوزه اثرگذاری: #کاهش مصرف سوخت #فرهنگی #محیط زیست #حمل و نقل پاک #بهینه سازی مصرف انرژی
انگیزه: ترویج فرهنگ استفاده
از حمل و نقل پاک در حمل و نقل درونشهری و افزایش تحرک در زندگی شهرنشینی
توضیحات: در راستای ترویج حمل و نقل پاک و همچنین
ترغیب همکاران مجموعه سازمان در فاز اول به عدم استفاده از خودروهای شخصی برای رفت
و آمد به سازمان و در گام دوم استفاده از سرویس ایاب و ذهاب، در گام سوم با
برگزاری پویش "یک روز بدون خودرو در
شهر رشت"، تلاش بر آن شد تا با فراهم آوردن
امکاناتی، افراد به سمت تردد با دوچرخه سوق پیدا کنند. در همین زمینه با انعقاد
تفاهمنامهای با هیات دوچرخهسواری استان گیلان، تعدادی دوچرخه در اختیار سازمان
قرار گرفت، تا مدیران برای رفت و آمد به اداره از آن استفاده کنند و این امر
بتواند الگویی برای سایر همکاران قرار گیرد. مشخصات این دوچرخهها و برآورد ریالی
آن به شرح زیر میباشد:
· دوچرخه کمپ
· تنه آلومینیوم
· کمک جلو دارد
· سایز طوقه 26
· سایز تنه کوچک،
متوسط، بزرگ
· مدل 2018
· 24 دنده لاستیکی
· ترمز دیسکی
· ساخت تایوان
· رنگ بندی مشکی قرمز،
مشکی سبز، مشکی زرد، طوسی زرد
· متناسب برای وزن های تا
100 کیلو ( قابل ارتقاء تا وزن های 140 کیلوگرم)
آموزش زبان انگلیسی به
رانندگان
حوزه اثرگذاری: #حمل و نقل عمومی #افزایش بهره
وری #فرهنگی
انگیزه: ارتقاء
سطح دانش تخصصی رانندگان و توانایی خدمات رسانی به گردشگران خارجی
توضیحات: ارتقای سطح علمی،
فرهنگی و رفتاری رانندگان بهعنوان یکی از ابزارهای بهبود وضعیت حملونقل عمومی
مطرح میباشد. در این زمینه، سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت،از
دیرباز تا کنون با در نظر گرفتن مجموعه برنامههایی، درصدد بوده تا در حوزه منابع
انسانی برنامههایی را به اجرا در آورد. انعقاد تفاهمنامه با مرکز آموزش مدیریت
بازرگانی استان گیلان و آموزش زبان انگلیسی به 50 نفر از رانندگان منتخب تاکسی از
جمله این فعالیتهاست.
تدوین آیین نامه کمیته
فنی سازمان
حوزه اثرگذاری: #فرهنگی #افزایش
بهره وری
انگیزه: بهبود
کیفیت خدمات رسانی به مردم
در
راستای بهبود کیفیت خدمات رسانی به مردم، کمیته فنی متشکل از ریاست سازمان و
معاونین، مسئول تعمیرگاه، امور مالی و بهرهبرداران خودروها بصورت منظم تشکیل و
آییننامه ارزیابی مربوطه تصویب و ابلاغ شده است. در این کمیته بصورت منظم ارزیابیهای
مربوطه انجام و خسارات وارده به خودروها برآورد میشود. در همین کمیته سیاستهای
تنبیه و تشویق بر اساس آییننامه و با نظر
کمیته فنی اعمال میگردد.
خرید 3 دستگاه مینی
بوس ایسوزو
حوزه اثرگذاری: # اشتغالزایی # افزایش
بهرهوری # حمل و نقل عمومی
انگیزه: کاهش
آلایندگی محیط زیست و افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی
توضیحات: سازمان مدیریت
حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت، علاوه بر خدمات رسانی به عموم مردم،
ماموریتهایی در عرصه ارائه سرویسهای دربستی نیز دارد. پیش از این، تنها خودروهای
جمعی تملیکی این سازمان، خودروهای اتوبوس بودهاند که استفاده از آنها در همه
شرایط جمعیتی مناسب نبوده و باعث اتلاف سوخت و هزینه میشد. در سال 97 با در پیش
گرفتن سیاست بهینهسازی استفاده از امکانات، خرید سه دستگاه مینیبوس ایسوزو در
دستور کار سازمان قرار گرفت. با خرید این خودروها در حال حاضر ارائه سرویسهای
دربستی برای تعداد نفرات کمتر امکان پذیر و اقتصادی شده است.
بازبینی در نرخ حمل و
نقل عمومی
حوزه اثرگذاری: # اشتغالزایی # حمل و نقل
عمومی # افزایش ایمنی
انگیزه: عدم وجود
ایستگاه های مناسب و کاهش گرایش به حمل و نقل عمومی
توضیحات: در حال حاضر نرخ
بلیت برای کلیه اتوبوس های سازمان به میزان ثابت بوده و نسبت به یکدیگر فاقد هرگونه
تغییر میباشد. اما در راستای ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی و همچنین حرکت به سمت
حمل و نقل هوشمند و همچنین حذف بلیت کاغذی، تصمیم بر آن شد تا با اتخاذ تدابیر
ویژه، تعیین نرخها بصورت هوشمندانهتری صورت پذیرد. در همین راستا امسال برای
اولین بار در بودجه سال 98 میزان نرخ بلیت اتوبوس بصورت چهار نرخی تعیین شده که در
این نرخها، قیمت بلیت اتوبوسهای تملیکی و خصوصیسازی شده، به گونه متفاوت پیشبینی
شده است. همچنین برای استفاده از کارت بلیت نیز تخفیف لحاظ شده تا مردم انگیزه
خرید کارت بلیت و حذف پول خرد را پیدا کرده و برای سازمان نیز امکان رهگیری سفرها
و اطمینان از ثبت سفرها در ایستگاههای مختلف در راستای برنامهریزی هدفمند برای
حمل و نقل شهری فراهم باشد. در همین راستا نرخ اتوبوسهای دربستی نیز بر حسب نوع و
کیفیت اتوبوس درجه بندی شد و برخی تغییر نرخها در موارد دیگر با هدف هدایت
درآمدها به سمت منابع مشخص لحاظ شده است.
ارزیابی پرسنل به صورت ماهیانه
حوزه اثرگذاری: #فرهنگی #افزایش بهره وری
انگیزه: ارتقاء سطح دانش اجتماعی رانندگان و بهبود کیفیت خدمات رسانی به مردم
در راستای آموزش فنی رانندگان به صورت پیوسته مواردی نظیر رعایت چک لیست های فنی طبق فرم های استاندارد اعلام شده و مسئولیت پذیری در نگهداری فنی خودرو ها، بالا بردن سطح دانش فنی پیرامون خودروی مورد استفاده، مسئولیت پذیری در انجام فعالیت ها، آموزش طبق تقویم اعلامی هر شش ماه یکبار به صورت تئوری و عملی مورد بررسی قرار میکیرند که این امر در ارزیابی و طبقه بندی پرسنل تاثیر اساسی خواهد داشت. گفتنیست این امر از طریق سه فرم: ارزیابی – بهره برداری از تعمیرگاه و TPM صورت میگیرد و مواردی نظیر پارامتر های رفتاری، اخلاق حرفه ای، میزان کارکرد هر راننده بر اساس وزن بلیط و کیلومتر کارکرد، نگهداری اتوبوس تحویلی به هر راننده، رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی، رعایت نظافت فردی، رعایت نظافت خودرو، همکاری در خارج از شفت کاری و تعطیلات و... را مورد بررسی دوره ای قرار میدهد.